VETOM a včely

Výzkum vlivu Vetomu 1.1 na choroby a snůšku včel

Zahájili jsme letos na jaře zkušební využití VETOMU u včel.
Do připraveného sirupu jsme na 1 úl dali 20 kapek VETOMU 1.23.
Plánujeme na podzim také dokrmit včely s přidáním VETOMU v dávce 20 kapek na 1 rodinu.
Finančně to vyšlo
jaro: 60 Kč na 1 rodinu
podzim: 60 Kč na 1 rodinu.
Reference sdělíme na podzim dodatečně po vyhodnocení. Průběžná komunikace s uživatelem, který je odborník na včely bude možná až po jeho souhlasu.

---------------------------------------------------------------------------------

Volně přeloženo z originálu http://vetom.ru/index.php/vetom-1-1/praktika-primeneniya/469-otchet-o-provedenii-issledovanij-primenenie-vetom-1-1-v-pchelovodstve

V XVII. století to bylo přeneseno na západní a potom i východní Sibiř středoruské plemeno včelstva Apis mellifera millifera. Během prvních 100 let života těchto včel na Sibiři byla pozorována onemocnění plodů, dospělých včel, včelích královen a trubců.

Na počátku dvacátého století se začaly dovážet včely z Kavkazu: Kubáňské plemeno Apis mellifera remipes Gerst. Pak šedé horské kavkazská plemeno Apis mellifera caucasica, později byly dovezeny včely ze Zakarpatí karpatské plemeno Apis melliffera carpatica a z Dálného východu, Apis melliffera acervorum Scor. Podle plánu, se uskutečnil masivní dovoz jiných druhů včel : Apis mellifera carnica, italské Apis mellifera ligustica, atd. Vzhledem k masivnímu dovozu výše uvedených plemen se na Sibiři objevily virové choroby včel: zkamenění plodu, černá paralýza a další infekční onemocnění bakteriální a houbové etiologie: americký mor včelího plodu, evropský mor včelího plodu, askosferoza, aspergilóza, melanóza. Invazivní onemocnění: akarapidóza, varroáza.

Na prvním místě se ocitla následující onemocnění: zvápenatění plodu, varroáza, zkamenění plodu. Tyto nemoci často vedou k úmrtí až 60% včel v regionu. Jsou to zvláště komplikované a nebezpečné virové nemoci.

V roce 2001 byl na zahradě ve vesnici Novosibirské oblasti na podzim na konci srpna po sestavení hnízd 38 včelstev před přezimováním a zůstalo živých 6 rodin. V úlu, kde žádné živé včely nezůstaly, vyly plně zachovány zásoby krmiva od 17 do 24 kg. Med v úlu byl všechen uzavřen, kvalita medu na zimu bylo nejhodnotnější (med a jetel). Zdravá rodina s takovým medem zimuje bez pohromy, bez průjmů a často zcela bez nových včel. U uhynulých rodin v rámečcích s medem nebyla jediná kapka průjmu a úly neměly žádné mrtvé včely. Mrtvé včely kolem úlů byly nalezeny v množství od 5 do 10 kusů. Včely, které onemocněly, odlétly umřít mimo úl. Obvykle se u včelína našla přístřeší sýkorka, která posbírala mrtvé včely a trubce. V zimě 2003-2004 ve vzdělávací várně NSAU z 50 včelích rodin zahynulo 46.

Smrt včelích rodin se stejnými příznaky v zimě 2002-2003 byly pozorovány u včelařství okresu Togučinsky. V Masljaninské oblasti na jednom z včelínů 100 ze rodin uhynulo 96, ve třech dalších zahynulo všech 100% včelstev. Tato diagnóza byla pro všechny stejná.

Stejný katastrofa postihla evropské části Ruské federace, kde se v zimě 2002-2003 zemřelo 60% včelích kolonií.

Znepokojující informace o nepochopitelné hromadné smrti včel přicházejí ze Spojených států, Brazílie, z evropských zemí. Vlády těchto zemí pozorně sledují obtíže včelařského odvětví. Pro boj proti úbytku včelstev jsou zřízeny zvláštní skupiny odborníků a vědců a financují jejich práci. Například americká vláda vyčlenila 350 milionů USD na boj proti úbytku včelstev. Smrt včel ve Spojených státech ovlivnila náklady na pronájem včel k opylování. Náklady na jedné včelí rodinu na 1 akru půdy, se z 50$ zvýšily na 180$.

Takový masový úhyn včelstev po celém světě je znepokojující pro včelařství! Se smrtí včel padá i zemědělství a lidstvo budou umírat hlady. Včely nic nenahradí .

Příkladem je Austrálie a Nový Zéland, kde dokud neměli včely, dosud přinesl včely nebyla žádná odvětví živočišné výroby a neexistovaly žádné plodiny. S dovozem včel se tyto země v produkci zemědělských produktů umístily na prvním místě ve světě.

Cíle a úkoly

Cílem našeho výzkumu je najít způsoby, jak bojovat zejména proti virovým onemocněním včelstev. K dosažení tohoto cíle jsme provedli testy profylaktického přípravku Vetom 1.1, který je určen k  prevenci chorob živočichů, a to bakteriální, plísňové a virové etiologie. Během výzkumu byla stanovena dávka přípravku pro rodinu včel, funkčnost včel a královen po aplikaci přípravku a jeho vliv na kvalitu zimování.

Metodika studie

Pro experiment byla použita včelí rodina NGAU a pro testování - včelín Molokova OM v Togučinském okrese a tři včelíny amatérských včelařů v regionu Novosibirsk.

Zkouška byla zahájena 1. srpna 2005. Pro experiment byly vybrány dvě podobné skupiny po pěti rodinách ve skupině. Včelstva byla vybrána tak, že včelí královny ve všech rodinách byly odstraněny v červenci 2005. Síla rodin: jedna rodina v každé skupině, včely obsadily 9 úlů, zbytek rodin obsadilo 10 úlů. Všechny rodiny byly zabezpečeny polyflorovým medem 2 kg na každý úl a 2 rámečky s medem a pergou (pylem) pro každou rodinu pro jarní krmení.

5. září dostaly všechny rodiny včel 5 gramů Vetomu 1.1. K získání přípravku byl připraven cukrový sirup. Jeden díl cukru na jednu část vařené vody. Sirup byl připraven takto: 0,5 litru vody bylo vloženo do sporáku a přivedeno k varu. Když se voda vařila, do něj se nalilo 500 g granulovaného cukru a důkladně se míchalo, dokud se krystaly cukru úplně nerozpustilyí. Jakmile byly všechny cukrové krystaly rozpuštěny, sirup byl odstraněn z plotny a ochlazen na 30 °C. Poté jsme vzali 0,5 šálku vařené vody pokojové teploty (20 ° C), nalili do sklenice 25 gramů přípravku Vetom 1.1 a míchali až do úplného rozpuštění. Vodný roztok přípravku byl potom nalit do připraveného sirupu a ochlazen na pokojovou teplotu a důkladně promíchán. Takto získaný přípravek jsme dali včelám v množství 200 g každé rodině. Když vypočítáme dávku pro podání přípravku včelám, vzali jsme v úvahu, že každá rodina jí denně 200 g medu nebo cukrového sirupu. Proto každá rodina dostala tolik sirupu, jaký jí denně.

10. září 2005 byly rodiny včelstev experimentální skupiny krmeny stejným způsobem a kontrolní rodiny nedostávaly tento přípravek.
10. října 2005 byly všechny experimentální a kontrolní rodiny přeléčeny proti varroáze. Koncem října byla všechny včelstva umístěna k přezimování.

Výsledky výzkumu

Dne 10. dubna 2006 byly včely vyřazeny z přezimování a po letu byla zaznamenána kvalita přezimovaných včelích rodin. Kvalita byla určena počtem mrtvých rodin v hibernaci, přítomností průjmu na kostře a stěnách úlu, počtu a kvality plodu, množství podmorů (mrtvé včely na dně úlu v zimě). Výsledky jsou uvedeny v tabulce 1.
Tabulka 1. Výsledky zimování včelích kolonií ve včelařství NSAU dne 10.04.2006.

Výsledek prvního zimování (tabulka 1) byl ve všech ohledech pozitivní. Všechny rodiny, které dostaly 5 gramů Vetomu 1.1, byly dokonale přezimované, na stěnách a stěnách úlu nebyly žádné kapky průjmu, každý měl 3 rámečky nových plodů. Kvalita plodu byla velmi vysoká, téměř bez mezer, většinou se takové plody vyskytují v létě pouze u velmi dobrých královen.

Včely kontrolní skupiny nepřežily dobře, dvě rodiny z pěti rodin zemřely. V hnízdech přezimovaných a mrtvých rodin byly všechny rámy čisté, bez skvrn průjmu. To naznačuje, že kvalita krmiva, která byla v zimě ponechána, byla vysoká, takže úmrtí dvou včelích kolonií v kontrolní skupině nesouviselo s kvalitou krmiva. V živých včelařských rodinách kontrolní skupiny existovaly také tři rámce plodů, ale kvalita plodu byla znatelně horší než v rodinách experimentální skupiny. Bylo mnoho prázdných buněk u plodů.

Na jaře roku 2006 bylo nejprve teplo. Teplá dny, kdy teplota vzduchu byla 16-20 ° C, se shodovala s kvetoucími vrbami. Včely kontrolní skupiny během tohoto období shromáždily 5 kg medu. Celkem kontrolní skupina shromáždila 15 kg medu a pylu. Rodiny experimentální skupiny shromáždily 8 až 17 kg medu na úl. Celkově včely experimentální skupiny shromáždily 60 kg medu a pylu. Pak do poloviny června došlo k ochlazení a včely májový med použily ke zvýšení počtu dělnic (zvýšení síly rodin).
Královny v rodinách experimentální skupiny zvýšily produkci vajec na 1500-2000 vajec denně, což se před tímto pokusem nikdy nestalo. U královen v kontrolní skupině se objevilo 800 až 1200 vajíček denně.
V experimentální skupině i přes špatné počasí - noční mrazy pokračovaly až do 14. června - rychle rostla včelstva, což umožnilo pěti rodinám získat 4 rodiny jako přírůstek. Kromě toho ze dvou rodin přišly první a druhé roje tj. 4 roje ulétly (opustily včelín), to znamená že od 5 přezimujících rodin bylo získáno 8 rojů. V kontrolní skupině byly získány 2 nové rodiny ze 3 přezimovaných rodin.

Výsledky zkušeností v roce 2007.

Zimní období 2006-2007. bylo úspěšné. Všechny včelí kolonie kontrolních a experimentálních skupin přezimovaly bez smrti.
Na jaře roku 2007 bylo na konci dubna a začátkem května teplo. Teplota během této doby byla 16-24 ° C. Rodiny experimentální skupiny intenzivně pracovaly na květech vrby a dalších druhů. Během tohoto období včely shromáždily 5-15 kg medu (květen) a 2-3 rámy pylu. Plodnost královen dramaticky vzrostla z 1500 na 2860 vajec denně. V rodinách se populace včel začala rychle zvyšovat. Rychlý růst včelích kolonií nezdržovalo prodloužené ochlazení, které trvalo od 7. května do 5. června. Dne 5. června jsme vytvořili z devíti zimních rodin 3 nové. O dva týdny později jsme ještě vytvořili 4 nové rodiny. Rodiny se stále rojily, vyšly čtyři roje, které byly vysazeny v oddělených úlech. Takže za sezónu bylo získáno z 9 přezimujících rodin 11. Dvě rodinybyly používaly pro vzdělávací účely. V zimě bylo připraveno 18 včelích kolonií.

Od 10. června se teplé počasí nastavilo, teploměr ukázal 28-30 ° C odpoledne. Změna chladného počasí na horké počasí přispívá k šíření virových onemocnění včel. Pečlivě jsme pozorovali létající včely, úl a plod - žádné známky onemocnění nebyly nalezeny ani v hlavních rodinách, ani v nově vytvořených.

Dvouleté krmení včelstev veterinárním terapeutickým a profylaktickým léčivem Vetom 1,1 zajistilo absolutní bezpečí včel v zimě, rychlý růst včelstev na jaře a v létě. Z 5 rodin na počátku experimentu se skupina zvýšila na 18 včelích kolonií, které se dostaly do zimy 2007-2008. V tomto případě se produktivita včelstev ve srovnání s kontrolou v prvním roce zvýšila o 25,85 jednotek medu, a druhým rokem byl rozdíl 44,0 jednotek medu.
V kontrolní skupině uhynulo 40% včelích kolonií s vnějšími známkami úmrtí na virové onemocnění v prvním roce. Ve dvou sezónách byl nahrazen úhyn novými rodinami a ve druhém roce byl získán přírůstek ve výši 40%.

Závěry
Dvouletá aplikace Vetom 1,1 přispěla k rychlému růstu včelstev a jejich produktivitě. Experimentální skupina vzrostla o 122,2% a zvýšila produktivitu včelích kolonií o 251,3%.